ROZMOWA O WYMOWIE ANGIELSKIEJ (17.07.2020):
Katarzyna Sak (Radio Kampus) i Beata Walesiak (unpolish.pl).

W trakcie rozmowy o wymowie angielskiej omawiałam wyniki krótkiego badania, które przeprowadziłam w dniach 13-16.07.2020. W badaniu poprosiłam respondentów o podanie 5 angielskich słów, których wymowa sprawia (ich zdaniem) największy problem Polakom. Poniżej, chmura słów, która powstała w oparciu o ich odpowiedzi. Im większe słowo, tym częściej podawane było przez uczestników badania. Chmura słów została opracowana w narzędziu Mentimeter i zawiera wszystkie oryginalne odpowiedzi. W podcaście omówiłam kilka wybranych słów znajdujących się w czołówce wyników według frekwencji (częstotliwości występowania). Zachęcam do posłuchania! A jeśli chcecie skomentować rezultaty, zapraszam do dyskusji na UnPolish your English.

Kliknij w chmurę słów, aby zobaczyć szczegóły.

Opowiadałam również o kilku narzędziach online, które mogą nam pomóc rozwijać nasze zdolności wymowowe w zakresie percepcji i produkcji. Oto one:

Alternatywa dla słownika. Wystarczy wpisać jakąkolwiek angielską frazę, kliknąć Say It! i dostajemy ją wypowiedzianą w autentycznym kontekście w setkach/tysiącach przykładów, również z podziałem na warianty brytyjskie (przycisk UK), amerykańskie (przycisk US) lub australijskie (przycisk Aus). Poruszamy się między przykładami niebieską strzałką Next. Gdy klikniemy w trzy kropki pod filmikiem (…), rozwinie nam się cały zapis wypowiedzi. Warto korzystać ze strzałki Replay, aby usłyszeć wybraną frazę we fragmencie i ponownie z nią poćwiczyć.

TubeQuizard generuje nam quizy na podstawie filmików z Youtube. W TubeQuizard można korzystać z gotowych quizów w zakładce Quiz Collection, ale warto wtedy zwrócić uwagę na poziom angielskiego, do którego są dopasowane i wariant angielskiego (do wyboru warianty amerykańskie i brytyjskie). Gdy wybierzemy zakładkę Train with your video, możemy wyszukać wybrany temat lub frazę (Search on Youtube) lub wprowadzić link z Youtube’a (Youtube video URL). Na tej podstawie zostaną utworzone różne wersje quizu, które będą testowały rozumienie ze słuchu wybranych aspektów gramatyki lub słownictwa. Ważne! Jeśli wklejamy link z YT, upewnijmy się, aby filmik posiadał napisy dobrej jakości.

LyricsTraining umożliwia nam słuchanie piosenek i zgadywanie brakujących słów. Po wejściu na stronę Lyrics Training klikamy w słówko Genres (podlinkowałam wymowę, bo ciekawa!) i wybieramy interesujący nas gatunek muzyczny, a potem piosenkę. Możemy też wpisać tytuł piosenki klikając w lupkę. Następnie, włączamy filmik i w Game Mode wybieramy poziom trudności. Zachęcam na początek zacząć od Beginner lub Intermediate, które pozbywają się z tekstu oryginalnego odpowiednio 10% i 25% słów. Warto pamiętać, że każda kropka to jedna litera, a system nie pozwoli nam na wpisanie litery, która nie powinna tam być. Pamiętajmy też, że po kilku nieudanych próbach, nastąpi koniec gry i trzeba będzie zaczynać od nowa. Ale gdy już zgadniemy wszystkie słowa, możemy zawsze poćwiczyć wymowę śpiewając słowa w trybie Karaoke. Enjoy! 😉

  • Aplikacje mobilne

W czasie rozmowy w Kampusie wspomniałam również o aplikacjach mobilnych do nauki wymowy. W moich badaniach testuję je i oceniam ich przydatność. Mam nadzieję, że niedługo będę mogła podzielić się wynikami mojej pracy.

Jedną z bardziej rzetelnych aplikacji do nauki wymowy (i alfabetu fonetycznego!) w oparciu o rozpoznawanie mowy jest Elsa Speak (wariant amerykański). Aplikacja dostępna jest w Google Play oraz App Store. Po ściągnięciu aplikacji, wchodzimy w Progress – Assessment – Take the test i nagrywamy 16 zdań. Aplikacja wygeneruje nam następnie ocenę naszej wymowy (wskaże elementy zdań, nad którymi trzeba popracować), a potem zaoferuje planety (obszary wymowowe), na których to znajdą się dalsze ćwiczenia. Aplikacja jest dostępna w bezpłatnej wersji demo.

Wspomniałam również o aplikacji Golden Speaker, nad którą pracuje grupa naukowców, m.in. John Levis z Iowa State University. Aplikacja jest na razie testowana, ale jej założenie to wygenerowanie narzędzia, które imituje głos ucznia tak, aby brzmiał jak wybrany rodzimy użytkownik języka angielskiego. Zainteresowanych tematyką zachęcam do zapoznania się z tym artykułem naukowym.

W przyszłości na moim blogu Pronkit będą pojawiały się kolejne posty dotyczące aplikacji mobilnych. W międzyczasie polecam dołączenie do mojej grupy na Facebooku Mobile pronunciation apps/Testujemy apki pronowe, gdzie dowiecie się więcej o innych aplikacjach do nauki wymowy lub zapoznanie się z tym postem z fragmentami mojego artykułu dotyczącego wykorzystania aplikacji mobilnych na lekcjach angielskiego.